Тим студената Машинског факултета из Београда, овенчан бројним наградама, пројектовао је соларни брод надајући се учешћу на светским такмичењима. Али, испречио се новац. У соларни брод који студенти желе да направе потребно је уложити 50.000 евра и то без додатних трошкова путовања и осигурања које је неопходно платити како би брод испловио и могао да се такмичи у акваторију марине у Монаку, где је планирано следеће такмичење. Уместо да тим представи пројекат, на такмичење у Монако путују само два студента да би остварили контакте. Међутим, тим машинаца не напушта нада да ће бар следеће године моћи да се такмиче на „Solar and Energy Boat Challenge“ у Монаку.

– Да бисмо били компетитивни за овај пројекат, неопходне су финансије. Ту су велике ставке материјали од којих се прави брод. Соларни брод углавном је сачињен од карбонских влакана, која су веома скупа. Планирана дужина брода је седам метара и његов труп би био оптимизован за употребу хидрокрила, чија је основна функција да смањује отпор при великим брзинама. На проширеној палуби замишљено је да стоје соларни панели за напајање погона, а снага мотора била би око шест киловата. То је брод којим би управљао човек и имао би 11 квадрата соларних панела из којих се обезбеђује електрична енергија за погон – каже Немања Шурбатовић, члан тима „Confluence Belgrade“ са Машинског факултета. Студентском тиму и њиховом професору Милану Калајџићу зато, иако су успели да осмисле вредан пројекат, предстоји борба да обезбеде новац.

– Државна улагања су буквално нула, али финансирање пројеката и сам буџет нису пресудни да би се постигли одлични резултати. Средства која ми тражимо и која су нам неопходна буквално су минимална и њих углавном добијамо захваљујући донаторима и спонзорима кроз личне контакте – каже за „Блиц“ професор Калајџић.
Претходних година су студенти на челу са професором учествовали на такмичењима и имали су запажене резултате.

– Знање смо показали прошле године, када смо освојили прво место на хидроконтест такмичењу у Сен Тропеу. Тада смо се такмичили са моделом брода на даљинско управљање. За то смо једва сакупили око 10.000 евра, док су, рецимо, наше колеге из Швајцарске за тај пројекат добили 100.000 евра. Претходних година смо освојили треће, па друго место – истиче Шурбатовић.

На питање да ли ће успети да скупе средства за брод до следеће године, професор Калајџић не одговара претерано оптимистично.

– С обзиром на овогодишње искуство, не знам шта бих рекао. У сваком случају ћемо се трудити. Једно је сигурно, знања не мањка, можда смо чак и бољи од колега из иностранства који за овакве пројекте имају на располагању значајно веће буџете. Средства која су нама потребна су минимална, то је улазница на таква такмичења. Верујем да бисмо имали запажен резултат, можда бисмо победили ако бисмо успели да одемо. У том случају, то не би била победа нашег тима или Машинског факултета, већ победа за целу Србију – каже професор.

Праве нову серију бродова
Чланови „Confluence Belgrade“ тима су Немања Шурбатовић, Божидар Дулић, Игор Ђорђевић, Марко Вег, Тијана Ристић, Петар Караџић, Лука Градинац, Лука Мијатовић, Никола Трајковић, Филип Лакић и Мирослав Косанић. Они тренутно раде и на изради нове серије бродова „Сава“ и „Дунав“ за „Hydrocontest 2019“, међународно такмичење студената бродоградње на којем су прошле године освојили прво место у једној од категорија.

Извор: Najstudent

Banner Content
Tags: , , , ,

0 Коментара

Оставите коментар

архива

sr_RSSerbian
sr_RSSerbian